MaraenSeppe.reismee.nl

Puffen op hoogte in Tilcara en Purmamarca

Tilcara

Wandelen, wandelen, en nog eens wandelen! Het doet deugd om enkele uren de bergen in te klimmen en van het uitzicht te genieten, vanuit het bergdorpje Tilcara. De dorpjes worden kleiner, en zo ook de mensen :-) Het is hier gewoonweg prachtig! Elke avond horen we ergens in de verte tambourineros, die op hun fluiten en trommels de meest bevreemdende muziek maken die we al gehoord hebben. Het klinkt alsof de elfen en kabouters op tocht zijn!

Een bergpad van 4km lang leidt naar de Garganta del Diablo (alweer, the devil's throat), een grote, steile kloof met een kleine waterval en prachtige uitzichten als beloning. Seppe was nog een beetje ziek, en de hele wandeling was geen lachtertje. Na een paar meter klimmen op die hoogte ben je gewoon buiten adem. De uitzichten maken het hem allemaal waard. Overal bergen, bergen, in verschillende kleuren, zover je kan zien.

Om er een beetje avontuur in te brengen, boekten we een tocht naar de miljoenen jaar oude grotten
bovenaan de berg, met onze sympathieke gids Carlitos. Anderhalf uur in de hete zon naar boven klauteren, om ons dan de nauwe grotten in te wurmen. Die werden al eeuwen gebruikt door alle
sjamanen en spirituele leiders in het dorp om hun lichaam en geest te zuiveren met allerlei rituelen.
Het was een beetje benauwend in het begin, zeker toen we op de knieën de rots in moesten kruipen en het leek alsof je pure duisternis inkroop. Ik heb er mij overgezet na een ademhalingsles van Carlitos :) ! Een speciale ervaring...

Ons eerste folkore-optreden viel ook in de smaak. De peñas zijn hier enorm populair, en met reden.
Op een bepaald moment zwaaide een van de muzikanten met een drie meter lange hoorn over de hoofden van het publiek! Een oudere muzikant vertelde verhaaltjes over kabouters, terwijl een albino-rasta-'kabouter'gitarist ons verbaasde met zijn talent. Plezant!

Purmamarca

In Purmamarca ligt de Cerro del Siete Colores, de Zevenkleurige Berg, een natuur spektakel waar je
doorheen kan wandelen. Het hele gebied was ooit de bodem van de oceaan, en door de blootstelling aan zuurstof na de botsing van de tektonische platen, waardoor de bergen zich vormden, zie je nu mooi de verschillende tijdperken in de verschillende kleuren. Onwerkelijk. Deze bergen zijn dus tussen de 5 en 500 miljoen jaar oud.
Onze timing was perfect: samen met ons kwam een groep 'tambourineros' aan (het bleken toch mensen te zijn :) die aan hun grote tocht door de bergen begonnen om de 'maagd' daar te gaan plaatsen en vereren tijdens de Heilige week. Ze trokken het kleine kerkje in, muziekmakend en biddend, om de maagd te groeten, en vervolgens trommelend, achterwaarts het kerkje terug uit te schuifelen.

Ademloze groetjes,

Mara en Seppe